Czy moje dziecko ma ADHD ???

Coraz więcej rodziców zadaje sobie takie pytanie. Zastanawiają i zamartwiają się, czy z ich dzieckiem jest wszystko w porządku. Rodzice często opowiadają, że jest ono w ciągłym ruchu i nic do niego nie dociera, nie można go „zatrzymać’. Czy to wystarczy, aby powiedzieć o dziecku, że ma ADHD? Co to jest ADHD i jak się objawia? Zachęcam do zapoznania się z poniższymi informacjami.

Co to jest ADHD?

Według międzynarodowej klasyfikacji zaburzeń zdrowia (tzw. DSM-IV), na ADHD (czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) składają się 3 elementy:

 

  • Zaburzenia koncentracji uwagi.               
  • Nadmierna impulsywność.
  • Nadruchliwość.

W zależności od tego, z czym dzieci mają największe problemy wyróżniamy trzy typy zaburzenia:

 

  1. Z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi – odnosi się do dzieci, które mają trudności przede wszystkim ze skupianiem uwagi (nieuwaga) i jej utrzymaniem (łatwe rozpraszanie się).
  2. Z przewagą nadruchliwości i impulsywności –dotyczy dzieci, których największym problemem jest nadmierna aktywność fizyczna w sytuacji, kiedy jest to niepożądane (nadpobudliwość/nadruchliwość), oraz działanie bez zastanowienia (impulsywność).
  3. Mieszany – dotyczy dzieci, u których występuje połączenie wszystkich ww. problemów.

 

W jaki sposób przejawiają się u dziecka zaburzenia koncentracji uwagi, nadmierna impulsywność i nadruchliwość i z czym dzieci mogą mieć trudności? Poniżej krótka charakterystyka.

 

Zaburzenia koncentracji uwagi:

  • Jest to trudność skupienia się na szczegółach i w dłuższym czasie – dziecko popełnia wówczas proste błędy.
  • Dzieci mają trudność z zapamiętaniem danego materiału, nie słyszą i nie reagują na polecenia, rozpraszają się na skutek działania bodźców zewnętrznych.
  • Kłopoty z rozpoczęciem zadań wymagających wydłużonego wysiłku umysłowego, często nie kończą rozpoczętych zadań.
  • Problem z organizacją zadań.
  • Gubienie rzeczy i zapominanie o elementach codziennych czynności.

 

Nadmierna impulsywność:

  • Jest to problem z zastanowieniem się przed wykonaniem danej czynności.
  • Brak przewidywania konsekwencji swoich działań (działa zanim pomyśli).
  • Trudność z wykonaniem złożonych i terminowych prac (wszystko chcą natychmiast).
  • Dzieci wykrzykują odpowiedz zanim ktoś dokończy pytanie, rozpoczynają zadanie bez zrozumienia instrukcji.
  • Często przerywają innym, nie potrafią czekać na swoją kolej, przeszkadzają - wtrącają się do wypowiedzi innych. 
  •  

Nadruchliwość:

  • Dzieci nie lubią siedzieć spokojnie, muszą być stale w ruchu, bawią się dłońmi, nogami, wiercą się, bujają na krześle. Nie potrafią się bawić w ciszy i spokoju.
  • Trudność z usiedzeniem w jednym miejscu przez dłuższy czas - dziecko często wstaje z miejsca w nieodpowiednich okolicznościach.
  • Dzieci czują zmęczenie lub senność, denerwują się jeśli nie mogą być cały czas w ruchu.
  • Dzieci często mówią za dużo i cały czas, nie dopuszczając innych do głosu.

 

Z powodu wszystkich wymienionych wyżej problemów dzieci z ADHD mogą mieć również trudności w uczeniu się. Może to dotyczyć trudności z nauką konkretnych przedmiotów lub poszczególnych umiejętności, takich jak np. czytanie, pisanie lub liczenie. Dzieci mogą osiągać wyniki poniżej poziomu właściwego dla ich inteligencji i wieku, mimo, iż poświęcają czas nauce.

 

Kiedy możemy mówić o ADHD?

Od czasu do czasu każde dziecko może mieć takie problemy, jak te wspominane wyżej. Jeśli jednak utrzymują się one przez dłuższy czas i nie są związane z jakąś trudną, stresującą dla dziecka sytuacją, warto wówczas skonsultować to ze specjalistą, tzn. psychiatrą lub neurologiem. Bardzo często diagnoza wzbudza wiele obaw zarówno u rodziców, jak i u dziecka, jednak bywa ona bardzo pomocna. Rodzice często niepotrzebnie obwiniają się za to, jak funkcjonuje ich dziecko. Należy jednak pamiętać, że objawy ADHD nie są winą ani dziecka ani też rodziców. Im wcześniej podejmie się odpowiednie działania zarówno w szkole jak i w domu, tym większa szansa na poprawę w jego funkcjonowaniu.

 

 

Paulina Beneturska - psycholog

Co nas czeka

22 grudnia - 1 stycznia

Przerwa świąteczna

19 grudnia

informacja o ocenach semestralnych

21 grudnia

wigilie klasowe

grudzień 2018
pwścpsn
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

BohaterON