Godziny pracy- rok szkolny 2017/2018

 

Pedagog Lucyna Bartkowiak
PONIEDZIAŁEK  
WTOREK  
ŚRODA  
CZWARTEK  
PIĄTEK  

 

Psycholog Renata Duszczyk
 PIĄTEK  

 

Psycholog Paulina Beneturska
PONIEDZIAŁEK  
 WTOREK  
 ŚRODA  
 CZWARTEK  
 

Jak pomóc dziecku w nauce? Porady szkolnego psychologa

Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele z nich odkłada odrabianie lekcji na później i niechętnie wykonuje szkolne obowiązki. W takich sytuacjach rodzice często czują się bezradni, nie wiedzą jak mogą pomóc dziecku, aby zachęcić je do nauki. Niestety zdarza się, że stosują metody, które są nieskuteczne i z góry skazane na niepowodzenie. Mowa tutaj o straszeniu dzieci, przekupywaniu ich czy moralizowaniu. Jak więc zachęcić dziecko do nauki i sprawić, aby stała się ona dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza? Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne.

  1. Odpowiednie warunki do nauki.

Ważne jest, aby dziecko miało swój własny kącik, stałe miejsce do pracy, które będzie kojarzyło się z nauką. Najbardziej optymalne jest takie, w którym może się skoncentrować i nic go nie rozprasza. Przydatne jest stosowanie zasady tzw. „pustego biurka”, która oznacza, że znajdują się na nim tylko takie rzeczy, które są potrzebne dziecku do nauki. Pozostałe przedmioty powinny być schowane. Przed rozpoczęciem nauki warto, aby dziecko przygotowało sobie książki i pomoce, które będą potrzebne w czasie pracy.

  1. Systematyczność.

Często zdarza się, że dziecko nie wie, jak i kiedy powinno zacząć się uczyć. Wówczas odkłada pracę na później, co w efekcie może powodować jeszcze więcej zaległości. Nic dziwnego, że dzieci bywają zagubione, wtedy kiedy trzeba odrobić zadanie domowe, przygotować się przed kartkówką czy sprawdzianem i przeczytać lekturę. Aby ułatwić dziecku pracę, warto pokazać mu, że szybciej i bardziej efektywnie wykona te wszystkie zadania, wtedy kiedy nie odłoży ich na ostatnią chwilę i będzie pracowało systematycznie. W trakcie nauki wskazane jest robienie krótkich przerw, ponieważ przy długotrwałym wysiłku umysłowym koncentracja uwagi zmniejsza się (zwłaszcza młodsze dzieci potrzebują częstszych przerw). W klasie 1 dzieci są w stanie skupić uwagę na ok. 15 minut, natomiast w klasie 3 na ok. 30 minut. Należy jednak pamiętać o tym, że istnieją duże różnice indywidualne.

  1. Samodzielność.

Czasami zdarza się, że rodzice, chcąc pomóc dziecku np. w odrabianiu zadania domowego, wykonują je za nie. Niestety nie wpływa to korzystnie na uczenie się samodzielności przez dziecko. Samodzielnie wykonane zadanie jest dla dziecka okazją do odczuwania satysfakcji, ponadto wzmacnia w nim przekonanie, że potrafi poradzić sobie z różnymi trudnościami. Takie doświadczenia są bardzo ważne w procesie edukacji i rozwoju, ponieważ dziecko, które wierzy we własne możliwości nie zniechęca się niepowodzeniami. Zatem kiedy prosi ono o pomoc, nie należy go wyręczać, ani podawać mu gotowych rozwiązań, a jedynie udzielać wskazówek, próbować naprowadzić na możliwe rozwiązania.

  1. Techniki ułatwiające zapamiętywanie.

W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki, które ułatwiają zapamiętywanie. Każde dziecko jest inne i dlatego ważne jest, aby samo wybrało takie metody, które są dla niego najbardziej odpowiednie. Techniki skutecznego uczenia się to m.in.: podkreślanie najważniejszych informacji w tekście kolorami, robienie wykresów, map myśli, bazowanie na skojarzeniach, przygotowywanie fiszek, najważniejszych słów-kluczy i umieszczanie ich na ścianie, biurku itd., sporządzanie notatek z wykorzystaniem najważniejszych haseł. Wszystkie te techniki mogą pomóc dziecku szybciej i bardziej efektywnie opanować materiał.

  1. Docenianie pracy dziecka.

Wszyscy lubimy, kiedy nasze starania są zauważone i docenione przez innych. Dlatego ważne jest, aby dostrzegać nawet najmniejsze osiągnięcia dziecka i chwalić je za włożony wysiłek oraz drobne postępy. Niektórym dzieciom nauka przysparza wiele problemów i nie mają one takich samych zdolności do przyswajania wiedzy. Ważne jest więc docenianie nie tylko efektu końcowego np. w postaci otrzymanej oceny, ale też podejmowanego przez dziecko wysiłku oraz jego chęci. Jest to szczególnie ważne w przypadku uczniów o mniejszych zdolnościach, którzy bardzo często pomimo dużego nakładu pracy i czasu nie zawsze osiągają zadowalające efekty. Dziecko nie może mieć postawionych zbyt wygórowanych oczekiwań, które przekraczają jego możliwości, ponieważ szybko zniechęci się ono do nauki. Najprostszym i bardzo efektywnym sposobem docenienia starań dziecka jest pochwała odnosząca się do konkretnego zachowania.

  1. Współpraca ze szkołą.

Ważne jest, aby uczestniczyć w szkolnym życiu dziecka nie tylko przy okazji zebrań, czy oficjalnych uroczystości ale okazywać swoje zainteresowanie również w innych codziennych sytuacjach. To pokaże dziecku, że jego szkolne sprawy, nie tylko te związane z nauką i otrzymywaniem ocen, są bardzo ważne dla rodzica.

Drogi Rodzicu ważne jest towarzyszenie dziecku w procesie jego edukacji i rozwoju. Warto być dla niego wsparciem nie tylko w sytuacjach niepowodzeń ale również dostrzegać nawet najmniejsze osiągnięcia. Należy pamiętać, że wyręczanie dziecka uniemożliwia mu rozwijanie jego samodzielności i doświadczanie przez niego nie tylko osobistych sukcesów, ale też porażek, a zarówno jedne jak i drugie są istotne dla prawidłowego rozwoju osobowości.

Paulina Beneturska

Bibliografia:

Janiszewska B., Wspomaganie koncentracji i nie tylko – ćwiczenia i zabawy dla dzieci od 4 do 9 lat, Warszawa 2007.

Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa 2006.

Stipek D., Seal K. Jak nakłonić dziecko do nauki, Warszawa 2002.