Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Szanowni Państwo!
Założeniem zajęć korekcyjno – kompensacyjnych jest wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez wspomaganie jego wszechstronnego rozwoju.
Cele zajęć dostosowane są do poszczególnych etapów edukacyjnych.
W klasach I-III skupiają się przede wszystkim na rozpoznaniu i usuwaniu przyczyn trudności w uczeniu się dziecka (w tym ryzyka trudności specyficznych, takich jak dysleksja). Na zajęciach terapeuta skupia się przede wszystkim na usprawnianiu funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznej, ale także na rozwijaniu pozytywnej motywacji do nauki, wiary w siebie i swoje możliwości.
W klasach IV-VIII głównym celem jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniów oraz umożliwienie doskonalenia umiejętności czytania (przede wszystkim czytania ze zrozumieniem) i pisania (grafomotoryka, trening ortograficzny). Zajęcia opierają się na wyrównywaniu braków w wiadomościach, które są przyczyną trudności szkolnych oraz przezwyciężaniu skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Istotne jest również zwrócenie uwagi na funkcjonowanie emocjonalne i społeczne uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
Zadania podejmowane na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych skupiają się na:
- stymulowaniu rozwoju intelektualnego,
- usprawnianiu funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej,
- usprawnianiu funkcji słuchowo-językowych,
- doskonaleniu umiejętności czytania i pisania,
- ulepszaniu umiejętności stosowania poprawnej ortografii,
- usprawnianiu sprawności manualnej i grafomotoryki,
- rozwijaniu umiejętności matematycznych,
- rozwijaniu procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni,
- ćwiczeniu poprawy koncentracji i spostrzegawczości,
- rozwijaniu kompetencji emocjonalno-motywacyjnych,
- doskonaleniu umiejętności społecznych,
- rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych,
- wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- dostrzeganiu uzdolnień,
- eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
- budowaniu poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.
Podczas zajęć wykorzystywane są różnorodne techniki i metody działania. Standardowe karty pracy przeplatane są grami planszowymi, działaniami plastycznymi czy pracą na komputerze. Cel jest jeden! Wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka w zdobywaniu jednych z najbardziej podstawowych umiejętności jaką jest nauka poprawnego czytania, pisania i liczenia.
W pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych należy pamiętać aby:
- dostosowywać wymagania wobec dziecka do jego możliwości (np. mniejsze porcje materiału do zapamiętania),
- podkreślać nawet najmniejsze postępy,
- dawać dziecku szansę na rozwijanie jego własnych zainteresowań, pasji, hobby,
- dawać więcej czasu na wykonywanie zadań,
- dawać krótkie i jasne polecenia,
- podkreślać mocne strony dziecka i na nich przede wszystkim opierać się w pracy, koncentrować się na sukcesach, a nie na trudnościach,
- opowiadać o ludziach, którym się powiodło mimo tego, że mieli dysleksję lub inne zaburzenia uczenia się,
- dawać dziecku dostosowane do wieku obowiązki, aby pomóc rozwijać pewność siebie,
- stosować metodę małych kroków,
- uczyć radzenia sobie ze stresem i lękiem – np. branie głębokiego oddechu, liczenie do 10 przed odpowiedzią, wizualizacja czegoś pozytywnego itp.